علی (ع) فوق عبادت کنندگان
- این علی (ع) همه چیز ماست و ما همه باید تابع او باشیم. در عبادت فوق تمام عبادت کنندگان بود، در زهد فوق همه زاهدها بود، در جنگ فوق همه جنگجویان بود. (صحیفه نور، ج 6، 146.)
- حضرت امیر نمازش را هم می خواند، شمشیرش را هم می کشید. شمشیرش دستش بود، نماز هم می خواند، هر دو بود قضاوت هم می کرد، همه کارها را می کرد.
- از حضرت مولا معروف است که تیریهب پای مبارکش رفته بود که طاقت بیرون آوردن آن را نداشت، در وقت اشتغال به نماز بیرون آوردند و اصلاً ملتفت نشد. (چهل حدیث، 429.)
- جناب مولی الموحدین (ع) وقتی که وقت نماز می شد به خود می پیچید و متزلزل می شد از آن حضرت سؤال شد: چه می شود تو را یا امیر المؤنین!؟
می فرمود: ((آمد وقت امانتی که حق تعالی عرضه داشت به آسمان ها و زمین و آنها ابا کردند از حمل آن و بر حذر شدند از آن.)) (سر الصلوة، ص 63.)
- کسی که عبادتش عبادت احرار است، جزای او جزای تجار نخواهد بود.
- ظاهر نماز علی بن ابی طالب (ع) و نماز فلان منافق در اجزاء و شرایط و صورت ظاهری عمل هیچ تفاوتی ندارد، لیکن آن یک با آن عمل معراج الی الله کند و صورتش ملکوت اعلی است و دیگری با آن عمل به جهنم سقوط کند و صورتش ملکوت اسفل است و از شدت ظلمت شبیه ندارد. (چهل حدیث، 331.)
- حضرت امیر بیست و چند سال به واسطه مصالح عالیه اسلام در نماز اینها (خلفای ثلاثه) رفت، عرض بکنم که تبعیت از اینها کرد برای اینکه یک مصلحتی بود که فوق این مسائل بود. (صحیفه نور، ج 1، ص 259.)
- آنهایی هم که حضرت امیر المؤنین علی (ع) را در محراب عبادت کشتند مدعی اسلام بودند. (صحیفه نور، ج 14، ص 91.)
- علی (ع) والاترین شهید محراب که به دست خیانتکران اشقی الاشقیاء به ملاء اعلا شتافت.
حضور قلب علی (ع) در نماز
از حضرت مولا امیر المؤنین علی (ع) معروف است که تیری به پای مبارکش رفته بود که طاقت بیرون آوردن نداشت، در وقت اشتغال به نماز بیرون آوردند و اصلاً ملتفت نشد.
آن سروری که یک ضربت یوم الخندقش به تصدیق رسول الله (ع) افضل از جمع عبادت جن و انس است،(انبیاء و اولیای الهی) با آن همه عبادت و ریاضات که علیّ بن الحسین (ع) که اعبد خلق الله است، اظهار عجز می کند که مثل او باشد (بحار الانوار، ج 46، ص 75.) اظهار عجز و تذلّلش و اعتراف به قصور و تقصیرش از ما بیشتر و بالاتر است. (سیمای نماز از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص 114.)
یک تکبیر علی (ع)
تو خیال می کنی که امتیاز نماز حضرت امیر المؤنین علی (ع) با ما این است که ((مدّ)) ((وَ لَاالضّالین)) را طولانی تر می کند؟ یا قرائتش صحیح تر است؟ یا طول سجود و رکوع و اذکار و اورادش بیشتر است؟ یا امتیاز آن بزرگوار به این است که شبی چند صد رکعت نماز می خواند؟ یا مناجات سیدالساجدین (ع) هم مثل مناجات من و تو است؟ او هم برای حورالعین و گلابی و انار این قدر ناله و سوز و گداز داشت؟ به خودشان قسم ((وَ اِنَّهُ لَقَسَمٌ عَظیمٌ)) که اگر بشر پشت به پشت یکدیگر دهند و بخواهند یک ((لا اِلهَ اِلَّا الله)) امیر المؤنین را بگویند، نمی توانند! خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی! به مقام علی بن ابی طالب (ع) قسم، که اگر ملایکه مقربین و انبیای مرسلین – غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست – بخواهندیک تکبیر او را بگویند نتوانند. حالِ قلب آنها را جز خود آنها نمی داند کسی.
برگرفته شده از کتاب نماز و عبادت امام علی (ع)
اى فرزنـــد آدم! به پدر و مــادرت نیكى كن و صله رحــم داشته باش تا خداوند، كــــــارت را آســان و عمــــرت را طولانى بگردانــد. پــروردگــارت را فرمان ببر تا خردمند به شمـــار آیى و از اونافرمـــانى نكن كه نادان شمرده مى شوى. // پیامبر اکرم (ص)
تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رستگاری و آدرس salavat1373.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.